21 maj 2015

Dlaczego tytuły stron internetowych są takie ważne?

Filmy, piosenki, książki, wiersze, a nawet strony internetowe – co łączy te wszystkie pojęcia? Każde z nich posiada tytuły. Dłuższe, krótsze, bardziej lub mniej chwytliwe, ale każda z tych pozycji musi być w niego zaopatrzona, aby być rozpoznawalną.

Przy pierwszych czterech pojęciach to ludzie oceniają dane dzieło. Opowiadają sobie o ostatnim obejrzanym filmie, ciekawej lekturze czy zasłyszanej piosence. Rozmowę zaczynają od tego jak nazywały się poszczególne utwory, aby określić o czym w ogóle mowa. Zastanawialiście się kiedyś jak to jest w przypadku strony internetowej? Zakładamy, że nikt z Was nie biegnie do przyjaciela i  nie mówi – Słuchaj, odwiedziłem ciekawą witrynę „Pozycjonowanie stron, Kampanie Adwords” i spędziłem na niej sporo czasu. Raczej wygląda to tak: - Przez przypadek wszedłem na stronę o pozycjonowaniu i dowiedziałem się z niej kilku przydatnych rzeczy. Po czym z reguły wysyłasz odnośnik do witryny i na tym cała historia się kończy. W przypadku stron WWW tytuł jest istotny przede wszystkim dla robotów internetowych nieustannie buszujących w zakamarkach sieci.

Trochę techniki

Tag title (tak właśnie fachowo nazywa się tytuł strony internetowej) można dostrzec u samej góry przeglądarki na pasku wskazującym aktualnie otwarte witryny. Teraz spójrz w górę ekranu i sprawdź czy to naprawdę działa. Powinieneś zobaczyć tytuł tego tekstu, a po myślniku słowa kluczowe dla naszego bloga.  Z reguły tego nie robisz prawda? Poza tym to nie jest zbyt interesująca kwestia dla 99% ludzi przeglądających Internet. Ten 1% zostawiliśmy dla ludzi zajmujących się SEO, którzy traktują to jako jeden z istotniejszych elementów internetowych kampanii. Wracając do wcześniej wspomnianych robotów, skupiają się one na rozpoznawaniu  poszczególnych stron i podstron, dlatego dobrze, jeśli każda podstrona ma inny tytuł, co daje sygnał naszemu robocikowi do właściwego jej wartościowania. Czasami wystarczy dodać do niej tylko kolejny numer. Słowa składające się na tytuł to swoista wizytówka dla robota, to również określenie o czym dana witryna właściwie jest. Początkowe słowa mają dla niego największe znaczenie, a jeżeli jest ich większa ilość, to każde z nich traci na wartości. Dla przykładu:

Tanie loty Madryt Barcelona – każde słowo to 25% całości

Loty Hiszpania – to już 50% wagi słów kluczowych

Warto w tym miejscu wymienić z czym musi zmagać się pozycjoner przy „układaniu” Tagu title:

- musi określić z ilu słów kluczowych będzie składał się tytuł,

- w jakiej kolejności będą się znajdować,

- oraz jakie słowa wybrać, aby precyzyjnie dostosować się do tematyki strony.

Na uwagę zasługują też znaki rozdzielające poszczególne słowa – klucze. Z reguły stosuje się popularny  myślnik oraz „|”.

Optymalna długość tytułów

Jak we wstępie, też postaramy się Wam to zobrazować na podstawie dzieł kultury. Wieloletnie doświadczenia agencji SEO mówią, że prawidłowo dobrany tytuł powinien mieścić się w przedziale 50 – 60 znaków. Jest kilka filmów i piosenek, które nie mieściłyby się w naszym kryterium: ,,Borat. Podpatrzone w Ameryce, aby Kazachstan rósł w siłę, a ludzie żyli dostatniej'' – 84 znaki, "Get busy living or get busy dying (do your part to save the scene and stop going to shows)" Fallout Boy – 92 znaki. Tag title charakteryzują się zwięzłością i dokładnością, dlatego tytuły z dużą ilością znaków nie wpływają korzystnie na działania SEO.