8cze2017

Pozycjonowanie a linki sponsorowane

Wszyscy właściciele firm zdają sobie chyba obecnie sprawę, że tak naprawdę bez zaistnienia w przestrzeni internetowej nie są w stanie skutecznie funkcjonować w rzeczywistości – a z pewnością nie odnoszą takich sukcesów, jakie by mogli, gdyby jeszcze więcej osób wiedziało o ich istnieniu.

 

W Internecie można podzielić się z potencjalnymi klientami najważniejszymi informacjami, dotyczącymi kontaktu, rodzaju usług, towarów jakie się sprzedaje, ewentualnych promocji i zniżek, itp. W natłoku innych danych – każda firma pragnie się przecież rozreklamować – internauci wyrobili sobie pewne przyzwyczajenia, które trzeba umiejętnie obejść, żeby przekonać ich do skorzystania ze swoich usług.

 

Przede wszystkim jednak trzeba w ogóle zaistnieć w ich świadomości, a to nie jest łatwe, bo innych, podobnych przedsiębiorstw jest zawsze sporo. Na szczęście istnieje coś takiego jak pozycjonowanie, które – umiejętnie prowadzone – pozwala na osiągnięcie wysokiego miejsca w rankingu wyników wyszukiwarek. Jak się mają do tego linki sponsorowane? Czy przeszkadzają, czy raczej pomagają w osiągnięciu sukcesu?

 

Czym jest pozycjonowanie?

 

Pozycjonowanie stron oznacza prowadzenie takich działań, które mają za zadanie umieścić daną, główną stronę internetową na możliwie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania popularnych wyszukiwarek internetowych – w tym przede wszystkim wyszukiwarki Google. Uzyskanie wysokiej pozycji jest niezmiernie istotne, ponieważ internauci zwykle nie przeglądają wszystkich wyników (zresztą byłoby to w wielu wypadkach wręcz niemożliwe). Skupiają się na kilku pierwszych pozycjach pierwszej strony. Kiedy więc poszukują odpowiedzi na jakieś pytanie, porady, informacji, towaru, zapewne odwiedzą początkowe strony – w ten sposób zwiększa się więc możliwość, że skorzystają z danej oferty. W przeciwnym wypadku mogą nawet nie wiedzieć, że dana firma istnieje.

 

Czym są linki sponsorowane?

 

Linki sponsorowane AdWords to tak naprawdę reklamy, które wyświetlają się wraz z wynikami wyszukiwania w Google. Na stronie wyników, na samej górze lub z boku, pojawiają się zdjęcia, linki do pomocnych stron, wraz z informacją „Sponsorowane”. Wskazuje to, że ich pojawienie się nie jest przypadkowe, lecz że właściciel jakiejś firmy lub osoba pozycjonująca jego stronę, wykupiła prawa do zamieszczenia takiej reklamy na określony czas. Przypisana też została do konkretnych fraz, odzwierciedlających rzeczywistą zawartość strony – co z pewnością jest pomocne dla klientów.

 

Czy linki sponsorowane działają?

 

Wykupienie praw do reklamy to jedno, jednak osiągana dzięki temu skuteczność to drugie. Internauci wyczuleni są już na wszelkie reklamy, ponieważ muszą się z nimi wciąż użerać w sieci. Reklamy atakują ich wszędzie – na portalach społecznościowych, stronach z muzyką, filmami, portalach z informacjami, grami. W związku z tym niechętnie podchodzą do reklam – często omijają je zupełnie, albo (co jest udowodnione) w ogóle nie zwracają na nie uwagi, a ich mózgi już ich nie rejestrują. W przypadku linków AdWords jest jednak nieco inaczej – ich skuteczność jest wysoka. Zapewne dlatego, że rzeczywiście odzwierciedlają potrzeby konkretnego klienta – są idealnie dostosowane do fraz i zapytań, jakie wpisał on w okno wyszukiwarki. Po drugie zaś pokazują się jako pierwsze, więc mają największą szansę zainteresować potencjalnego odbiorcę. Jeśli będą atrakcyjne – na przykład szuka on prezentu na chrzciny, a wśród wyświetlonych fotografii odnajdzie idealny – z pewnością w niego kliknie. Wysoka pozycja to szansa na sukces.

 

kampanie adWords

 

Pozycjonowanie a linki sponsorowane

 

Pojawia się zatem pytanie, jak wpływają linki sponsorowane na pozycjonowanie danej strony? I czy konieczne jest wykupywanie podobnych reklam, jeśli nasza strona jest wysoko w wynikach wyszukiwania Google? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ ludzie są różni i jedni internauci działają w inny sposób niż pozostali. Badania prowadzone na ten temat pokazały jednak, że największą skutecznością cieszą się strony, które jednocześnie pojawiają się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania i w linkach sponsorowanych. Zasada jest prosta – część klientów uważa, że jednak każdy może zapłacić za to, by jego reklama znalazła się na górze strony. Woli zatem zwykłe wyniki – i klika w te wysokie. Inni zaś zainteresują się reklamą, a potem może daną firmę komuś polecą - co wpłynie na pozycje w wynikach wyszukiwania. Oddziaływanie na potencjalnych klientów poprzez oba te kanały może przynieść najlepsze rezultaty, ponieważ zwiększa naszą wiarygodność i zasięg.

 

Czy to się opłaca - czyli o Google AdWords

 

Wykupienie własnej reklamy w Google AdWords nie jest oczywiście darmowe – trzeba za to zapłacić. Co prawda plus jest taki, że płaci się nie za samo istnienie, ale za każde kliknięcie. Problem pojawia się wtedy, kiedy ilość wejść na stronę nie przenosi się na późniejsze efekty (a więc gdy klient nie korzysta z oferty). Na szczęście można samodzielnie ustalić docelową kwotę, którą chce się przeznaczyć na podobny cel – i może być ona równie dobrze bardzo duża, jak i bardzo mała. Link sponsorowany może być przy tym tworzony na podstawie wyboru danych słów kluczowych lub poprzez wybór witryn internetowych, na których reklama AdWords będzie się wyświetlać. Cena nie jest duża – na przykład 20 groszy za kliknięcie – ale zależy to od ruchu, jaki wywoła. Ten większy bardziej by się przy tym opłacał, ponieważ zwiększa szansę na przykład na zysk ze sprzedaży jakiegoś towaru. Podsumowując, jeśli mamy wybierać – czy umiejętnie pozycjonować stronę, czy jedynie wykupić reklamę - warto zdecydować się na to pierwsze. Jeśli jednak mamy na tyle funduszy, by opłacić jedno i drugie, może nam to też przynieść największe zyski.