1 kwi 2015

Jak działają wyszukiwarki internetowe?

Wyszukiwarki internetowe na co dzień pomagają internautom znajdować informacje, których w danej chwili potrzebują. Pośród wszystkich stron szukają tych, które najlepiej odpowiadają wpisanym przez nas słowom kluczowym, a następnie wyświetlają je w tzw. wynikach wyszukiwania. Właściwie każdy użytkownik Internetu korzysta z wyszukiwarek takich jak Google, Yahoo!, MSN czy Bing, jednak czy zastanawiamy się kiedykolwiek jak one działają? Zapewne nie, a przecież to narzędzie, z którego tak często korzystamy.

W poniższym tekście postaram się przybliżyć Ci nieco mechanizm działania wyszukiwarki internetowej.

 

Zacznijmy od zapoznania się z podstawowymi pojęciami związanymi z nimi związanymi:

 

Robot indeksujący ( "pająk" ) - to program, którego zadanie polega na czytaniu, analizowaniu treści oraz kodu HTML stron.

Robot podąża za linkami, które są umieszczone na stronie (linki wewnętrzne i zewnętrzne). Pojawia się na nowych i na długo istniejących już stronach. Witryny, które nie zostały odwiedzone przez robota pozostają niezaindeksowane, przez co nie są widoczne w wyszukiwarce.

 

Indeks (wykaz) - liczba artykułów i krótkich zajawek z odnośnikami do stron, na których znajdują się informację odpowiadające naszemu zapytaniu.

 

Baza danych - zbiór stron zaindeksowanych przez roboty. Baza jest cały czas aktualizowana, gdyż w Internecie codziennie pojawiają się tysiące nowych witryn.

 

Algorytm wyszukiwarki - to zbiór zasad kierujących oprogramowaniem wyszukiwarki. Algorytm ocenia witrynę ze względu na zgodność odpowiedzi na określone zapytanie, analizuje tysiące czynników wpływających na wartościowość danej strony dla danej frazy, i na podstawie tych kryteriów określa miejsce strony w indeksie dla danego zapytania - frazy kluczowej.

 

Najważniejsze funkcje wyszukiwarek

  • Wyszukiwarki umożliwiają internautom dotarcie do poszukiwanych przez nich informacji oraz sugerują nam podpowiedzi wyszukiwania, dzięki czemu możemy lepiej sformułować zapytania.

  • Wyszukiwarki działają coraz bardziej precyzyjnie i dokładnie, co przyspiesza proces korzystania z zasobów Internetu.

  • Wyszukiwarki są niezbędne w wykorzystaniu marketingu internetowego:

- pomagają przy osiągnięciu przewagi konkurencyjnej, czyli zdobyciu wysokiej pozycji w wyszukiwarce, dzięki czemu zwiększa szanse na zdobycie klienta poszukującego danego produktu lub usługi

- możemy reklamować się stosunkowo niskim kosztem i docierać do wybranej grupy konsumentów, co pomoże zwiększyć sprzedaż naszego produktu czy usługi

- zwiększa się świadomość marki w Internecie i kształtuje jej pozytywny wizerunek.

 

Niektóre czynniki, które mają wpływ na pozycję strony w indeksie:

  • Treść strony - aby strona była na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, jej treści muszą odpowiadać na zadawane w wyszukiwarce zapytania,

  • Struktura witryny - słowa kluczowe powinny znajdować się w różnych miejscach ( w nagłówkach, akapitach),

  • Meta title - czyli słowa kluczowe w tytule strony,

  • Kluczowe słowa w nazwie domeny i adresie,

  • Linki zewnętrzne - liczba linków nie jest tutaj najważniejsza, istotne są anchor linki ( wartość strony na której jest link),

  • Linki wychodzące - które linkują do innych stron,

  • Linki wewnętrzne - które linkują do innych podstron w danym serwisie,

  • Data rejestracji domeny i jej historia,

  • Gęstość kluczowych fraz - słowa kluczowe oraz ich synonimy powinny być zamieszczane na stronie w sposób naturalny, zbytnie nasycenie słowami kluczowymi nazywa się spamowaniem,

  • Systematyczne umieszczanie aktualnych treści,

  • Polecanie strony przez użytkowników serwisów social media - dzielenie treści przez serwisy społecznościowe np. Facebook, Google Plus, Twitter odgrywa coraz większą rolę.

 

Działania, które mogą obniżyć pozycję w wyszukiwarce internetowej:

  • kopiowanie treści z innych witryn i tworzenie duplicate content (powielanie treści ),

  • częste awarie serwera,

  • backlinki ze stron o niskiej jakości,

  • używanie przesadnej ilości słów kluczowych w treści strony.

 

Jak skutecznie korzystać z wyszukiwarki internetowej?

Musimy dokładnie zastanowić się nad sprecyzowaniem tego, co nas interesuje. Trzeba wziąć też pod uwagę błędy stylistyczne i ortograficzne, ponieważ może to wprowadzić wyszukiwarkę w bląd.

Należy też pamiętać o tym, aby używać polskich znaków (w krajowych wyszukiwarkach).

Zapytania powinny być możliwie krótkie, konkretne i dość precyzyjne. Wyszukiwarki dają możliwość zawężenia wyników wpisanego zapytania do określonej witryny. Znajomość zasad pozycjonowania stron www ułatwia odszukanie poszczególnych treści w Internecie.