25 maj 2015

Słowa – klucze otwierające Internet

Nikt nie liczy wypowiedzianych przez siebie słów, wielu kompletnie nie zwraca na nie uwagi. Sytuacja wygląda inaczej, kiedy na czymś nam zależy, wtedy próbujemy dobierać je tak, aby nasz słuchacz przekonał się do nas. Dzięki temu mogą spotkać nas jakieś profity np. otrzymanie wymarzonej pracy czy umówienie się z atrakcyjną kobietą na randkę. Nie inaczej jest w przypadku doboru słów, w tym przypadku – kluczy, do naszej strony internetowej.

Każdemu przedsiębiorcy zależy na wygenerowaniu jak największej ilości klientów pozyskujących jego produkty. Analiza słów kluczowych jest jednym z pierwszych etapów prawidłowego pozycjonowania każdej witryny. To od ich optymalnego wyboru w większości będzie zależał ruch na stronie WWW. Weźmy na to, że nasz fikcyjny Jan Kowalski prowadzi firmę sprzedającą rowery. Teraz musi wczuć się w rolę potencjalnego klienta i pomyśleć, co wpisałby w pasek wyszukiwania. Akurat w tej branży z reguły użytkownicy wiedzą, czego potrzebują, np. mężczyzna aktywny fizycznie mógłby wpisać  „rower górski”, kobieta potrzebująca dojechać do pracy przez dwie przecznice może umieścić „rower miejski”, a rodzice chcący rozpocząć przygodę z kolarstwem swojego dziecka powinni szukać „roweru dziecięcego”. Tym sposobem mamy trzy frazy kluczowe, na które Pan Jan teoretycznie może pozycjonować swój sklep. Dla porównania jeden z potentatów branży RTV/AGD, w 2014 roku pozycjonował się na ponad 90 tysięcy słów kluczowych, które były w TOP10 rankingu wyszukiwania.

Pan Jan, jako że chce podnieść swoje wyniki finansowe powinien jeszcze zanalizować następujące kwestie:

- Czy to, co znajduje się na stronie internetowej jest tożsame z wybranym słowem kluczowym,

- Czy treść witryny jest w stanie przekonać odwiedzającego do stania się klientem,

- Czy wybrane słowo może mieć faktyczne przełożenie na podniesienie zysków.

Przypuszczalnie sklep z rowerami Pana Kowalskiego oferuje szeroką gamę produktów: kilka rodzajów rowerów, przerzutki, hamulce, opony, ramy lub nawet bidony. Pozycjonowanie ma sens, kiedy dotyczy towarów o największej opłacalności, czyli w tym przykładzie – całego roweru. Poza tym w przypadku sklepu stacjonarnego warto szukać słów – kluczy pod lokalny teren. Bezsensowne wydaje się podnoszenie swojej pozycji nad morzem, kiedy nasz punkt mieści się w Zakopanem. Takie zabiegi  są skuteczne  w ramach sklepów internetowych.

Zasady wyszukiwania

Nie ma żadnej gwarancji, że wybrane przez Ciebie słowo będzie sprzedawało. Każdy użytkownik jest inny i nigdy nie masz do końca pewności, czy po wpisaniu Twojej propozycji będzie chciał sprawdzić akurat Twój produkt. Istnieją pewne zależności mające miejsce w wyszukiwarce:

- krótkie frazy

„Rower górski” możemy uznać za frazę krótką, co oznacza, że ilość wyszukiwań będzie bardzo duża, ale konkurencja również.

- długie frazy (tzw. long tail)

„Rower górski bez tylnej amortyzacji” – tutaj mamy do czynienia z tzw. długim ogonem, który sprawia, że konkurencja jest stosunkowo niska oraz zmniejsza się ilość odwiedzin. Plusem jest uzyskanie znacznie wyższej sprzedaży produktu, niż przy używaniu krótkich fraz. Z reguły składają się z ciągu 4 – 8 wyrazów.