26 mar 2015

Czym się różni SEM od SEO ?

Rozwój marketingu internetowego pozwala nam na skuteczną reklamę w Internecie. Spośród wielu dostępnych form promocji marki szczególnie warto zainteresować się pozycjonowaniem (SEO) oraz linkami sponsorowanymi (CPC). Te dwie znakomicie uzupełniające się formy reklamy tworzą popularny już wśród e-marketingowców termin SEM.

Pomimo powszechnego wykorzystania, powyższa terminologia jest wciąż mylona przez wielu użytkowników. Tym samym powinniśmy zwracać baczną uwagę na to z jakich źródeł korzystamy. Jeżeli chcesz dowiedzieć się czym w rzeczywistości jest SEM i jego pochodne – SEO i CPC – korzystaj tylko z wiarygodnych publikacji. Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z tego, że SEO i SEM to nie to samo. Wielu ludzi, w szczególności początkujących w tematyce pozycjonowania myli te pojęcia. Krótka charakterystyka pomoże Ci zrozumieć na czym polega różnica między nimi.

Czym jest SEO?

SEO (ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Jednym z głównych zadań SEO jest przygotowanie danej witryny do późniejszego pozycjonowania.

Optymalizacja witryny to podstawowa i pierwsza czynność, od jakiej powinniśmy rozpocząć działania SEO. Celem optymalizacji jest dopasowanie naszej strony do wytycznych Google w taki sposób, aby była ona łatwa do odnaleziona przez użytkowników. Dokonujemy tego poprzez szereg czynności opisanych poniżej.

SEO przede wszystkim:

-jest procesem, a nie jednorazową akcją,

-skupia się na ilości ruchu, ale nie zaniedbuję przy tym jakości treści,

-uwzględnia różne wyszukiwarki: obrazków, lokalne i wertykalne.

SEO obejmuje działania takie jak:

  1. Optymalizacja nagłówków, tytułów podstron,

  2. Nasycenie treści na stronie www kluczowymi frazami,

  3. Dobór słów kluczowych, pomagający w późniejszym pozycjonowaniu,

  4. Optymalizacja szybkości działania witryny,

  5. Budowa architektury linków prowadzących do strony (tzw. Zaplecze SEO),

  6. Optymalizacja mapy witryny.

Czym jest CPC?

Przy takich pojęciach jak SEO i SEM, warto wyjaśnić również czym jest CPC. Skrót ten pochodzi od angielskiego terminu Cost per Click i w najprostszych słowach oznacza, że płacimy za reklamę dokładnie wtedy kiedy dany użytkownik w nią kliknie. Obecnie najpopularniejszych narzędziem do prowadzenia kampanii linków sponsorowanych jest Google AdWords.

Jak działa AdWords?

Narzędzie pozwala na wyświetlanie reklam w wyszukiwarce Google, które widoczne są nad oraz obok wyników wyszukiwania organicznego:

jak działa AdWords

Przy pomocy narzędzia tworzysz reklamy, które wyświetlane są użytkownikom dokładnie wtedy kiedy poszukują produktów/usług, które oferujesz. Ponadto, ogromną zaletą AdWords jest pełna kontrola nad budżetem (to Ty ustalasz jaką kwotę możesz przeznaczyć na reklamę) oraz możliwość dotarcia do ściśle sprecyzowanej grupy docelowej z uwzględnieniem takich danych jak płeć, wiek czy lokalizacja.

CZYM jest SEM?

SEM ( ang. Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych. Celem działań SEM jest pozyskanie użytkowników zainteresowanych naszym produktem/usługą.

Cechy SEM:

  1. W skład SEM wchodzi między innymi SEO;
  2. SEM obejmuję płatną reklamę w Google. Cena takiej reklamy zależna jest od wielu czynników, m.in. popularność branży, odpowiednie dopasowanie, wynik jakości;
  3. Wdrażając strategię SEM poprawisz widoczność marki w sieci – osiągniesz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, wykreujesz się na specjalistę branżowego, wzmocnisz wizerunek marki;
  4. Wysoka skuteczność w stosunku do budżetu przeznaczonego na działania promocyjne;

SEM cechuje się również wysoką elastycznością – to strategia, która może zostać wdrożona na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa. Ponadto, możesz łatwo oszacować oczekiwane efekty kampanii, gdyż zarówno pozycjonowanie jak i linki sponsorowane to działania, które stosunkowo łatwo mierzyć i skalować w czasie.