29wrz2014

Facebook ogranicza zasięg organiczny – skąd takie spadki?

Też obserwujesz spadek aktywności fanów na prowadzonym przez siebie profilu na Facebooku? Najwyższa pora się do tego przyzwyczaić – serwis Zuckerberga wybrał właśnie taką drogę na eksponowanie najbardziej popularnych i wartościowych treści. Kolejne analizy ośrodków badawczych, głównie zza Oceanu, serwują mrożące dla Social Media Managerów informacje. Przykładowo, według raportu opublikowanego przez firmę Social@Ogilvy kwestią czasu jest spadek zasięgu organicznego do zera.

W ciągu ostatnich miesięcy zasięg postów na fanpage’ach był skrupulatnie i systematycznie ograniczany. Coraz mniej osób widzi posty, które publikujesz. Jeszcze w 2012 roku wiele źródeł podawało, iż publikowane treści dostępne są dla około 16% użytkowników. W nawiązaniu do badania Social@Ogilvy posty docierają już tylko do 6% fanów. To szokujący spadek w przeciągu tak krótkiego czasu. Jeszcze trudniej jest w przypadku profili gigantów, dysponujących ponad 500 tys. liczbą fanów. W tym przypadku zasięg spadł do poziomu 2%.

marketing social mediaJak w tej sytuacji mają zachować się marki, dla których Facebook to główne medium społecznościowe? Czy w niedalekiej przyszłości na newsfeedzie będą pojawiały się tylko posty promowane, z opłaconym zasięgiem? Niestety tak może się stać. Choć jest to serwis, gdzie treści z dużym powodzeniem rozprzestrzeniają się wirusowo, to jednak konsekwentne ograniczanie zasięgu organicznego dla publikowanych postów, pokazuje kierunek, w którym idzie najpotężniejszy portal społecznościowy. Jest to tym bardziej widoczne, po przeanalizowaniu produktów reklamowych, które serwis udostępnia. Facebook cały czas pracuje nad ich dopracowaniem i jeszcze ściślejszym dopasowaniu do preferencji potencjalnych odbiorców.

Z jednej strony trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie czy warto płacić za uwagę swoich fanów, z drugiej zmiany te mogą wymusić na administratorach stron tworzenie jeszcze bardziej przemyślanych, wyselekcjonowanych treści i optymalizację strategii na Facebooku.

Biorąc pod uwagę, jak radykalnie okrojone zostały zasięgi organiczne, warto jeszcze raz przyjrzeć się swojej obecnej strategii komunikacji. To co na pewno trzeba uwzględnić, to treści, będące odpowiedzią na bieżące, ważne dla marki wydarzenia, co zwiększy szansę na to, że fani będą chętniej dyskutowali i udostępniali content.

 

Jak pisać profesjonalne teksty marketingowe?

Teksty zamieszczane na stronach internetowych powinny sprzedawać. Nawet jeśli są one napisane w sposób bezbłędny gramatycznie, nie gwarantuje to efektu w postaci wzrostu osiąganych przez...