17paź2014

Na czym polega reklama natywna?

Czy reklama natywna to szansa na zakończenie ery nachalnych banerów? Choć droga do tego jest długa, a efekty nie przychodzą od razu, to warto bliżej przyjrzeć się tej formie promocji.

Każdy marketingowiec wie, jak trudno przebić się z ciekawym komunikatem. Konsumenci absorbują znacznie więcej informacji, nie tylko reklamowych, przez co ten kontakt jest dużo bardziej powierzchowny, a zrozumienie i zapamiętanie treści na dużo niższym poziomie.

Ten natłok bodźców i informacji wpływa bezpośrednio na zachowania zakupowe. Chłonąc tysiące komunikatów równolegle i wykonując obok tego masę czynności, nie związanych nawet z przyjmowaniem informacji marketingowych, konsument staje się coraz bardziej wybiórczy i leniwy. Stąd też drastyczny spadek skuteczności tradycyjnej reklamy internetowej, której przesyt wywołał u odbiorcy reakcję odwrotną – zignorowanie komunikatu.

Rozwiązaniem może być zwrot ku mniej inwazyjnym formom promocji. Nowoczesny marketing internetowy kieruje się w stronę promowania wysokiej jakości treści, w czym pomocne są sprawdzone, tradycyjne rozwiązania reklamowe, zaprezentowane w odświeżonej odsłonie. Tutaj pojawia się reklama natywna, która w dużym skrócie ma być integralnym elementem strony, na której się wyświetla. Jest to oczywiście forma reklamy sponsorowanej, ale jest zgodna ze standardami publikacji dziennikarskich i stara się odpowiadać na oczekiwania odbiorców.  

Czym jest reklama natywnaCelem takiej publikacji nie jest wyłącznie poinformowanie o kolejnym produkcie, tak jak jest to w przypadku reklamy displayowej. Z punktu widzenia użytkownika reklama natywna będzie przede wszystkim pomocna i ciekawa. Co więcej, odbiorca sam musi zadecydować, czy chce w nią kliknąć, by z własnej woli zapoznać się z treścią reklamy.

W praktyce są to zwykle przekrojowe artykuły na dany temat, które zbliżone są formą i jakością do materiału dziennikarskiego. Oczywiście takie treści reklamowe muszą być odpowiednio oznaczone. Nie chodzi o to, aby wprowadzić odbiorcę w błąd, ale o to, by wykorzystać potencjał dziennikarzy, którzy dobrze wiedzą jak zainteresować swoich czytelników. Zainteresować na tyle, aby skłonić ich w efekcie końcowym do zapisania się do newslettera czy pobrania darmowego raportu.

Podsumowując, skuteczna reklama natywna powinna pojawiać się wśród „zwykłych” artykułów i musi być dopasowana tematycznie, kontekstowo i wizualnie do strony czy portalu, na którym chcesz ją opublikować. Choć materiał jest wyraźnie opisany, wskazana jest Twoja marka czy logo, to po usunięciu tych elementów powinna wyglądać jak tradycyjny artykuł w czasopiśmie.