10 paź 2014

Jak ugryźć Real Time Marketing? Sprawdź czy wiesz jak zacząć!

Real Time Marketing to opcja dla czujnych marketerów, którzy potrafią wyłowić najmocniejsze trendy i wykorzystać ich wirusowy potencjał, pozostając w zgodzie z klimatem i strategią promocji marki.

Działania Real Time muszą odbywać się niemalże w czasie rzeczywistym. Musisz przy tym liczyć się z potencjalnym ryzykiem, działać szybko i zdecydowanie – komunikat powinien pojawić się online w ciągu kilkudziesięciu minut lub najdalej kilku godzin od rozpoczęcia wydarzenia, do którego chcesz nawiązać. W przeciwnym razie będzie to już "odgrzewany kotlet", co na pewno nie umknie uwadze Twoim odbiorcom.

Jedym z głośniejszych przykładów takiej kampanii była słynna selfie z rozdania Oscarów 2014, kiedy Ellen DeGeneres, prowadząca tegoroczną galę, „spontanicznie” zrobiła sobie zdjęcie telefonem Samsunga z topowymi gwiazdami Hollywood, m.in. Meryl Streep, Jennifer Lawrence, Julią Roberts, Angeliną Jolie, Bradem Pittem, Kevinem Spaceyem, Jaredem Letą, Channingiem Tatumem i Bradleyem Cooperem. Z pewnością długo nikt nie przebije pomysłu Samsunga – ogromny sukces tego formatu to w tym przypadku idealne połączenie kilku trendów: mody na zdjęcia „z ręki”, perfekcyjnego wyboru miejsca i czasu i dyskretnego lokowania produktu.

Jak przenieść na własne podwórko zasady Real Time Marketingu? W praktyce może to oznaczać wielomiesięczne przygotowanie, po których nie ma gwarancji, że kampania zaskoczy i stanie się hitem Internetu. Na pewno nie warto stosować Real Time Marketingu tylko ze względu na samą ideę i modę. Czy warto zatem inwestować czas, zaangażowanie i pieniądze w takie działania? Z pewnością tak, musisz jednak uwzględnić na wstępie kilka kryteriów.

Podstawową kwestią jest odpowiedź na pytanie, czego oczekujesz od takiej kampanii i jakie cechy swojej marki chcesz pokazać i podkreślić.

Aby przygotować się do takich działań zacznij od dokładnej analizy Twojej grupy docelowej – ustal jakie komunikaty najlepiej trafiają do Twoich odbiorców, jakim językiem się posługują i na co są wrażliwi.

Określ także jakie treści są niedopuszczalne w ramach Twojej kampanii. Wiadomo, że każda marka ma swoje mocne strony. Każdej może zdarzyć się też wizerunkowa wpadka lub słabsze obszary w działalności – nie dopuść, aby w komunikacji wplecione zostały nawet luźne  nawiązania do takiej „wpadki”. Nie twórz obszarów newralgicznych, ryzykownych, do których Internauci potencjalnie mogą nawiązywać i kreować negatywny przekaz. Jeśli nie wykluczysz takich tematów, możesz taką kampanią strzelić sobie w kolano.

Real Time Marketing

Jakimi kanałami komunikować kampanie RTM? Na pewno nie warto ograniczać się tylko do Facebooka. Wykorzystując siłę komunikatów wizualnych warto wziąć pod uwagę takie serwisy jak: Instagram, Pinterest lub mikroblogi, w tym najsłynniejszy w tej kategorii – Twitter.

Poświęć czas stworzenie komunikacji kryzysowej. Kiedy zaczynasz przygodę z RTM, musisz przygotować się na różne, podbramkowe sytuacje generowane przez odbiorców, najczęściej w mediach społecznościowych. Zastanów się gdzie mogą pojawiać się punkty zapalne i przygotuj swoją strategię komunikacji w przypadku negatywnych komentarzy w kontekście przekazu Real Time marketingowego. Musisz działać wtedy możliwie jak najszybciej, dlatego warto mieć pod ręką szablony odpowiedzi, które trzeba tylko minimalnie zmodyfikować.