2paź2014

Inbound marketing

Bombardowani przez setki treści reklamowych, stajemy się  wobec nich coraz bardziej obojętni. Z drugiej strony barykady są marketingowcy walczący o najmniejszy skrawek internetowej przestrzeni. Ale czy takie działania mają jeszcze sens, kiedy klient za pomocą kilku kliknięć może bez problemu porównać ceny usług lub produktów, które go interesują?

Błyskawicznie zwiększająca się świadomość klientów wymusza zmianę dotychczasowego sposobu promocji w sieci na nowy, skuteczniejszy model. Na te potrzeby odpowiada Inbound Marketing – strategia, która wydaje się być aktualnie najlepszą opcją na wartościowy i efektywny kontakt z klientem.

Właśnie na działaniach opartych na Inbound Marketingu skupiają się obecnie topowe marki. Czym różni się on od tradycyjnych form marketingu internetowego? Inbound Marketing, czyli tzw. „marketing przychodzący”, to strategia, dzięki której potencjalny klient sam znajduje odbiorcę komunikatu. Nie jest bombardowany kolejnymi banerami, reklamami sponsorowanymi i pop’upami. To działania opierające się koncepcji marketingu za przyzwoleniem (z ang. permission marketing), opracowaną przez Setha Godina. Zgodnie z jej założeniami to odbiorca wyraża zgodę na kontakt, np. poprzez zapisanie się do newslettera lub samodzielnie wyszukując potrzebne dane poprzez wyszukiwarki internetowe.

istota inbound marketinguCo jest istotą Inbound Marketingu? To optymalne połączenie działań SEO, Social Media, blogów firmowych i innego wartościowego contentu. Stosując te zasady przestajesz produkować wyłącznie tradycyjne treści marketingowe. Zaczynasz być przedmiotem zainteresowania potencjalnego klienta, stając do niego w pozycji otwartej, przystępnej i nienachlanej. Nie ma tutaj mowy o wciskaniu na siłę przekazu, na którym Ci zależy. Sukces tej strategii bazuje na takich działaniach w sieci, dzięki którym dajesz się znaleźć potencjalnym klientom, odpowiadając na ich pytania i aktualne potrzeby.

Koncepcja ta doskonale angażuje odbiorców w działania marketingowe, co wpływa też na lojalność wobec marki i uwiarygodnia ją wśród nowych użytkowników. Co więcej, stosując zasady Inbound Marketingu dostajesz niemalże stuprocentową pewność, że Twoje działania marketingowe trafiają do osób faktycznie nimi zainteresowanymi.

Ważną rzeczą, która odróżnia marketing przychodzący od rozpraszającego jest efekt koła zamachowego. Choć wdrożenie takiej strategii jest czasochłonne i wymaga przygotowania wartościowej i przemyślanej treści, to z biegiem czasu można zauważyć wymierne i długotrwałe korzyści. Jakie? To przede wszystkim zainteresowanie grupy docelowej, na której nam zależy oraz coraz wyższa stopa zwrotu inwestycji, bez konieczności ich zwiększania.