30wrz2014

Inbound a Interruption Marketing

Na początek warto usystematyzować działania, które wchodzą w zakres marketingu przychodzącego (Inbound Marketing). Ich zintegrowanie i współpraca pozwala na zmianę myślenia o pozyskiwaniu klientów.

Zamiast marketingu rozproszonego (ang. Interruption Marketing) i reklamy tradycyjnej, oferującej kolejny produkt lub usługę, budzimy zainteresowanie potencjalnych klientów. Działamy w taki sposób, aby firma została odkryta samodzielnie przez potencjalnego klienta.

Szczególnie duże zasługi dla rozwoju tej koncepcji ma agencja HubSpot, jedna z najszybciej rozwijających się firm na świecie produkujących oprogramowanie wspomagające te działania marketingowe. To jej założyciel, Brian Halligan, wymyślił i spopularyzował ideę Inbound Marketingu. Według niego, postawa nakierowana tylko i wyłącznie na sprzedaż jest zdecydowanie mniej skuteczna niż ta wykorzystująca i rozwijające sympatię ludzi do marki i naturalne zainteresowanie tym, co marka prezentuje. Inbound Marketing jest przez to o wiele mniej agresywny, stawia raczej na dyskretne zdobywanie uwagi użytkownika, a nie przerywanie jego rytmu działań w sieci.

Marketing przychodzący jest częścią działań użytkownika, który niejako z własnej inicjatywy, odnajduje przekaz marketingowy. Główne narzędzia wykorzystywane w ramach tej strategii to:

  • marketing internetowy w wyszukiwarkach i na witrynie (SEM, SEO)
  • kampanie linków sponsorowanych (PPC)
  • sprofilowane blogi, często o charakterze eksperckim
  • wartościowa treść w innych formatach (materiały video, treści wizualne, webinary, etc.)
  • social media
  • e-mail marketing za zgodą odbiorcy (opt-in email)
  • wartościowy marketing szeptany (ang. word of mouth marketing)
  • marketing wirusowy (viral marketing)

Marketing rozpraszający próbuje zatrzymać działania użytkownika i skupić jego uwagę na przekazie reklamowym. Podstawowe narzędzia to:

  • reklamy kontekstowe
  • reklamy banerowe i graficzne
  • reklamy telewizyjne, radiowe i drukowane
  • bilbordy i reklamy zewnętrzne
  • wyskakujące okienka (pop-up)
  • większość reklam w serwisach społecznościowych
  • e-maile reklamowe bez zgody odbiorcy (opt-out email)
  • strony interstitial
  • cold calling
  • spam na forach i w komentarzach
  • spam w wyszukiwarkach

Już na pierwszy rzut oka widać, że Inbound Marketing wymaga o wiele większego zaangażowania, wysiłku i czasu na zebranie pierwszych plonów. Trudniejszy jest start i stworzenie pierwszych wartościowych treści i pozyskanie pierwszych linków. Po rozkręceniu tej machiny widać jednak, że inwestycje mają coraz wyższą stopę zwrotu, bez zwiększania poziomu inwestycji.