17paź2014

Jakie błędy popełniamy próbując pozyskać fanów w social media?

Wyszukiwarki coraz dokładniej obserwują aktywność Twoich odbiorców w mediach społecznościowych. Jak w dobie wszechobecnych social media zadbać o wartościowych fanów i pozyskiwać kolejnych, którzy będą zaangażowani i lojalni? Choć nie ma na to 100% recepty, to warto trzymać się kilku stałych wytycznych. 

Nie kupuj fanów, nie pozyskuj fake’owych kont.

Kierując się zasadami Inbound Marketingu lepiej iść w jakość niż w ilość, dlatego słabym pomysłem jest, niestety dość rozpowszechnione, kupowanie przypadkowych lub fake’owych  fanów. To 

rozwiązanie na krótką metę, które tak naprawdę przysporzy więcej kłopotów niż pożytku. Faktycznie, licznik fanów błyskawicznie się powiększy, ale przypadkowe osoby nie będą zainteresowane Twoją działalnością, a tym bardziej nie będą w nią zaangażowane.

Odświeżony algorytm Facebooka (EdgeRank) promuje i prezentuje na newsfeedzie treści, które mają dużo polubień, są chętnie udostępniane i komentowane. W rezultacie post jest widoczny średnio dla około 17% fanów, którzy są aktywni. Zwykle masowo pozyskani fani działają w ramach systemów, w których wyświetlił im się Twój profil. Każde polubienie to dodatkowe punkty lub wynagrodzenie, stąd też od tak sprofilowanych fanów nie możesz oczekiwać zainteresowania tematem. Nie chcesz też chyba, aby później Twoje treści byłe ukryte lub oznaczone jako spam.

zbieranie lajków Kupowanie fanów odbywa się także przez wymuszanie kliknięć, czyli clickjacking. Plaga postów tego typu, widoczna jest w szczególności na Facebooku. Użytkownik zwabiony jakąś szokującą treścią klika w link, pod którym jest ukryty jest skrypt wywołujący polubienie Twojej strony. Kiedy taki „złapany”  użytkownik zorientuje się, że został zmuszony do polubienia strony na pewno możesz liczyć na zbanowanie i negatywną opinię o firmie.

Nie pozyskuj przypadkowych fanów – skup się na grupie docelowej.

Oceniając efekty działań w social media niektórzy, zwłaszcza początkujący administratorzy stron, patrzą tylko na ilość fanów – liczy się dla nich ilość, nie jakość. Oczywiście, wizerunkowo lepiej wygląda 1000 fanów profilu niż 100, ale bywa i tak, że ilość nie ma konkretnego przełożenia na jakość i aktywność. Gromadź fanów dopasowanych do profilu Twojej marki. Zastanów się jaki jest Twój fan, ile ma lat, jakie ma hobby, co go interesuje. Takich ludzi namierzaj i próbuj pozyskać na swój fanpage.

Nie wszystkich uda się rzekonać, że bardziej liczy się jakość niż ilość fanów. Stosując się jednak do zasad Inbound Marketingu trzeba uzbroić się w cierpliwość i inwestować w osoby faktycznie zainteresowanie tym co robisz, a nie w puste profile.